Тема: Портрет у живописі.
Мета: Закріплювати знання учнів про портрет; ознайомити з розвитком портретного живопису; учити аналізувати і порівнювати пропорції елементів обличчя людини; формувати навички роботи над портретом фарбами. Розвивати вміння передавати характер людини окомір; просторове мислення. Виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; інтерес до творів образотворчого мистецтва; стимулювати розвиток допитливості.
Обладнання: для вчителя – репродукції картин відомих художників навчальні роботи з методичного фонду; презентація на ПК «Види портретів»; роздавальний матеріал (картки для аналізу, ілюстрації портретів); для учнів альбом, фарби, пензли , палітра, олівець, гумка, серветка, склянка з водою.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційна частина. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
(Учні демонструють свої портрети виконані вдома)
2. Опитування. (на дошці висить Портрет М.П.Мусорського І.Репіна)
- Що це за жанр образотворчого мистецтва? (портрет)
- А що таке портрет? (Портрет – це жанр образотворчого мистецтва; зображення людини чи групи людей у живописі, графіці, скульптурі та фотографії.)
- Хто такий портретист? (Портретист – це художник, який малює переважно портрети)
- Що таке «автопортрет»? (Автопортрет – це портрет художника, виконаний ним самим)
3. Робота в парах. Аналіз репродукцій портретистів.
- Погляньте на портрети портретистів, проаналізуйте їх.
ЗРАЗОК АНАЛІЗУ
(Живописний, парадний, парний сімейний портрет, чоловіка і жінки. Портрет в повний ріст, чоловік зображений стоя, а жінка – сидя на лавці. Лице чоловіка зображенне у «анфас», а жінки – «три четверті». Атрибути: рушниця, військова «триуголка», собака.)
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
- В якій техніці виконано портрети? (живопис)
- Отже, на цьому уроці ми продовжуємо знайомство з портретом, а саме живописним і навчимося в кольорі зобразити портрет дорогої вам людини за уявою.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- Показ демонстраційного матеріалу про розвиток живописного портрету.
- Проглянте на демонстраційний матеріал і запишіть схематично у свої зошити етапи розвитку живописного портрету.
2. Пояснення вчителя з детальним показом виконання живописного портрету.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Організація сприйняття творів мистецтва.
1) Бесіда за запитаннями:
- Який ми використовуємо канон побудови обличчя людини? (побудова обличчя)
- На скільки рівних частин ділиться відстань від лінії підборіддя до лінії росту волосся? (3.)
- Чому дорівнює відстань між очима? (Ширині одного ока.)
- Що дорівнює відстані однієі зіниці до іншоі? (Ширина губ.)
- Що розташоване між лінією брів і лінією підстави носа? (Вуха.)
- Що розташоване на лінії, що поділяє навпіл відстань від підборіддя до підстави носа? (Нижня губа.)
2) Аналіз попередніх учнівських робіт та живописних робіт вчителя
- Погляньте на учнівські роботи попередніх років.
- Які роботи вам подобаються? Чому?
- Розгляньте роботи вчителя, які і чим подобаються?
- Розгляньте послідовність роботи над живописними портретами.
3) Техніка безпеки під час роботи з фарбами.
- Пригадайте, як працювати з фарбами?
2. Фізхвилинка.
3. Творче завдання. Практична робота.
- Намалюйте за уявою портрет в кольорі. Намагайтесь передати характер вашої мами, вікові особливості її обличчя.
V. Підсумок уроку.
1. Обговорення учнівських робіт. Короткий аналіз. Виставлення оцінок.
2. Прийом «Рюкзак»
Хто вирушає у подорож, той завжди збирає з собою необхідні речі у рюкзак. Завершуючи урок, давайте також зберемо наш рюкзак, щоб узяти в дорогу знання, уміння та настрій сьогоднішнього уроку.
- Що таке портрет?
- Що таке живописний портрет? Його особливості.
3. Домашнє завдання: намалюйте вдома портрет мами в кольорі без попередньої побудови конструктивного малюнку.
|