Тема. БОТАНІЧНІ ЗАМАЛЬОВКИ
Мета:
• навчальна: ознайомити учнів з поняттями «замальовка», «натура»; навчити уважно спостерігати за природою, малювати з натури об'єкти природи;
• розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися природою, аналізувати природні форми; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів;
• виховна: виховувати любов до природи та творів образотворчого мистецтва.
Оснащення
Матеріали та інструменти: будь-які графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін.), гумки, альбоми.
Зоровий ряд: різні рослини та їх графічні замальовки (можливе використання листочків різних дерев), репродукції картин (К. Моне «Соняхи», Дж. Родефер де Кемп «Троянди»,
І. Шишкін «На дачі»).
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Пригадайте з програми початкових класів, що таке графіка.
- Які твори ми називаємо графічними?
- Які матеріали та інструменти використовує художник-графік?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Учитель (декламує вірш «Осінь» Катерини Перелісної)
Листячко дубове. Айстри похилились.
Листячко кленове Ніби потомились,—
Жовкне і спадає Сонечка немає,
Тихо із гілок. Спатоньки пора!
Вітер позіхає, А красольки в'ялі
В купу їх згортає До землі припали,
Попід білу хату Наче під листочком
Та на поріжок. Вітер догоря.
ІV. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Сьогодні ми поговоримо про матінку-природу. Ми рідко замислюємося над багатством форм у навколишньому середовищі. А між тим, якщо уважно придивитися, всі предмети мають певну форму — просту або складну.
Погляньте на різноманітність природних форм (демонстрування наочності). Усі вони різняться, проте дуже цікаві. Зверніть увагу на дерева. Усі вони мають стовбур певної форми й розміру; кору, що відрізняється за малюнком; певне розташування гічок; певну форму листя.
Також рослини мають листя, схоже на мереживо (як полин чи амброзія), маленькі чи великі квіти (як волошка, соняшник чи ромашка).
А чи помічали ви, що вигляд рослини залежить від положення споглядача? Вигляд та розмір квітки змінюються, якщо подивитись на неї чи то згори, чи то лежачи на землі, чи то з вікна другого поверху. Форма квітки (ромашки, соняшника, лілії) хоча й залишається незмінною, але змінюється її сприйняття художником залежно від місця його розташування.
- Уявіть себе справжніми художниками і придивіться до квітів, листя. Чи змінюється їх форма, якщо роздивлятися її з різних боків? Які зміни ви помічаєте?
Зауважте, як змальовує соняхи Клод Моне, як по-різному повернуті до глядача їхні голівоньки.
А які чарівні Букети троянд змалював Джосеф Родефер де Кемпі Учитель демонструє згадані репродукції художніх творів.
- Як ви вважаєте, чи цікаво було б дивитися на ці букети, якби всі троянди були однаково повернені до глядача?
- Чи трапляється таке в житті?
- Чи хотілося б вам передати у рисунку красу гілочки або квіточки, що ви бачите?
Тому сьогодні ми роситимемо ботанічні замальовки. Що ж таке замальовка?
Замальовка — малюнок з натури, виконаний переважно поза майстернею з метою збагачення матеріалу для значнішої роботи або задля практичного вправляння (може бути дуже деталізованою). (Запис до словничків.)
Часто художники, щоб закріпити навички у зображенні квітів (рослин), замальовують ту саму квітку (рослину) у різних положеннях. У такий спосіб вони працюють над натурою. Це ще одне нове для вас поняття, тому запишімо його до словничків.
Натура (у практиці образотворчого мистецтва) — те, що є предметом зображення для художника. (Запис до словничків.)
Старанне вивчення натури — одна з важливих умов переконливого, живого втілення митцем будь-якого реалістичного задуму.
Як ви зрозуміли, ми замальовуватимемо об'єкти природи з натури.
Фізкультхвилинка
V. ІНСТРУКТАЖ
Послідовність виконання роботи
- Визначте місце майбутнього зображення на аркуші паперу.
- Уважно роздивіться те, що маєте зобразити (визначте пропорції частин та загальну форму квітки або листочка).
-Легкими рухами олівця намітьте майбутнє зображення, постійно порівнюючи його з натурою.
- Видаліть за допомогою гумки всі зайві лінії.
- З'ясуйте найсвітліші та найтемніші місця натури та тонові переходи між ними.
- Не захоплюйтеся зображенням деталей, дивіться на зображення взагалі, постійно порівнюйте створюване зображення з натурою.
VI. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Виконання ботанічних замальовок графічними матеріалами
VII. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
-Що таке замальовка?
- Замальовки яких об'єктів ви сьогодні робили?
- Які матеріали використовували під час роботи?
VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: розгляньте у книгах, журналах, газетах, на листівках роботи художників-графіків; принести кольоровий папір, гуашеві фарби, мило (або засіб для миття посуду), пензлі.
3. Проголошення уроку завершеним.
|